Monday, 21 May 2012

Mari Berdoa



Doa Sebelum Ulang Kaji




(Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin,
wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin)

Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul
serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu,
juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"


Doa Memohan Kejayaan


(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadha
wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da'
wan nasra alaal a'daa')

Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan,  tempat para syuhada'
dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh


Fkir2kan & Selamat Berjuang ("-")v

Wednesday, 16 May 2012

Tugasan Bahan Bantu Mengajar 3D

BAHAN BANTU MENGAJAR 3D (MODEL)




Setelah penat memikrkan model 3D apa yg ingin sy wat utk tugasan kali ini, akhirnya sy mendapat idea utk membina model Susunan Solat Berjemaah.

Model ini tidak memerlukan kos yg tinggi krna sy hya menggunakan bahan terpakai seperti yang disyorkan dalam tugasan ini..

Antara bahan yg digunakan utk membina model Susunan Solat Berjemaah adalah:

  1. kotak
  2. polisterin
  3. kertas warna
  4. lidi satey
  5. batang ais krim
  6. kertas A4
  7. Pembalut hadiah
  8. Gam, gunting, marker, dan pensil warna
Untuk membina model ini sy hanya membeli polisterin shja....sbb itulah sy katakan td, kosnya tidak tinggi serta menjimatkan dan dapat menggunakan bhan terbuang.



Lihatlah Hasilnya

MODEL MASIH TERTUTUP

MODEL TERBUKA

SUSUNAN SAF LELAKI (1)

SUSUNAN SAF LELAKI (2)

JEMAAH  (P) - IMAM (P) - (1)

JEMAAH (P) - IMAM (P) - (2)

JEMAAH ( L&P) - (1 )

JEMAAH ( L&P) - (2)

SOLAT JENAZAH (1)

SOLAT JENAZAH (2)

Sambil melihat model ini, sama2lah kita
Fkir2kan & Selmat Berjuang ("-")v

Tugasan Rekabentuk Kulit Buku

REKA BENTUK KULIT BUKU




Kulit Buku ini dibuat hasil daripada sesi fotografi di Taman Tasik Taiping, Perak. Gambar2 ini diambil menggunakan Kamera DSLR (Nikon P510). Tugasan ini bertujuan utk menilai kreativiti setiap pelajar yang mengambil kursus ini dalam mengedit gmbar, menyusun gambar serterusnya menghasilkan kulit buku yang menarik.


Lihatlah hasilnya 
( tak xtau sebenrnya nak wat kulit buku ni tp sy cuba, cuba dan terus mencuba )

Tajuk Buku: Taman Tasik Taiping, Perak Darul Ridzuan 
(Tiada di pasaran...hihihi)

Penulis: Nomira Binti Haji Ibarahim
 (Tak terkenal pon)

Penerbit: NM Publisher 
(tidak ada kena mengena antara yg telah muflis @ yg berjaya)

MUKA DEPAN

MUKA BELAKANG

TEPI BUKU


Setelah dicetak dan diubahsuai seperti sebuah buku yg sebenar...
Ini lah hasilnya...









Nak wat dedikasi sikit la...hihihih

Terima Kasih sy ucapkan kepada Pn Fariza Khalid krn memberi keterangan mengenai tugasn ini...
Syukran jazilan kpd individu yg byak membantu dalm menyiapkan tugasan ini...
Hanya Allah yg dpt membalasnya...
InsyaAllah....

Pak Helmi makan buah delima,
Orang tolong kita terima

Fikir2kan & Selamat Berjuang ("-")v


Tugasan Bahan Pengajaran Powerpoint

Power point (Tugasan Teknologi Pendidikan)
Tugasan kali ini bertujuan utk memastikan semua bakal guru di Fakulti Pendidikan UKM dapat menghasilkan bhan mengajar elektronik utk tatapan pelajar mereka kelak.Dalam tugasan ini, saya telah memilih tajuk ' Directed Number ' iaitu pelajaran Matematik Tingkatan 2.Saya juga memasukkan unsur2 gambar, gerakan, bunyi bg menarik perhatian pelajar2 yg ingin memahami tjuk ini.Elemen2 sprti 'Contrast', ' alignment ', 'simpliciti', 'proximity', emphasize' , dan juga 'repetition' amatlah sy titikberatkan dalam powerpoint ini sperti yang telah dinasihatkan oleh Pn Fariza Khalid (Pensyarah Tutorial Kursus Teknologi Pendidikan).


Semoga semua dapat manfaatnya dariapada perkongsian kali ini...

Bila tahu kita kongsi,
Bila dapat kita nikmati.

Fkir2kan & Selamat Berjuang ("-")v

View more presentations from aniranormirwa.

Tugasan Kursus Teknologi Pendidikan ( GGGE 2153)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Seperti telah diberitahu pd awl2 lg smasa blog ini msih baru dibina, salah satu tujuan blog ini dibina adalah utk melengkapkan tugasan dalam Kursus Teknologi Pendidikan. Tetapi masih terdapat beberapa lg tugasan individu serta berkumpulan yg terkandung dalam Kursus ini. Di sini sy senaraikan tugasan-tugasannya iaitu:
  1. Penghasilan Blog (Indinidu)
  2. Bahan Pengajaran PowerPoint (Individu)
  3. Bahan 3D (Individu)
  4. Rekabentuk Kulit Buku (Individu) 
  5. Fotografi di Pra Sekolah (Individu)
  6. Penghasilan Video (Berkumpulan)
  7. Penulisan Ilmiah (Berkumpulan)
Saya akan memaparkan setiap tugasan ini pada blog ini utk perkongsian bersma...

"Sorong papan Tarik Papan, 
Buah pisang dalam Perahu, 
Setiap tugasan kena siapkan, 
Sebab tu la kna ambil tahu"

Fkir2kan & Selamat Berjuang ("-")v

Jawapan Teka, Teka & Teka ( 1 & 2 )

Teka, Teka & Teka 1





Di sini sy senaraikan jwpn2nya:

Gambar 1: Tangga
Gambar 2: Beg
Gambar 3: Topi keledar

Semua dapat teka dgn tepat kn???

Tahniah !!!

Anda telah dianugerahkan sepasang mata yang dpat memerhatikan sesuatu objek dengan baik 
serta akal yang bijak menilai sesuatu..


Jawapan Teka, Teka & Teka 2

Sebelum sy bgtau jwpnnya, cuba lhat gambr di bwh ini dulu....




cuba bandingkan dengan gambar sy bg ari tu di bawah ini...





Gambar ini nampak seperti terdapat perbezaan saiz antara kad berwarna biru dan kad berwarna oren tetapi apabila melihat gambar di bahagian atas, tiada sebarang perbezaan saiz sebenarnya...

Di sini jelaslah jawapannya saiz kad berwarna biru dan oren adalah SAMA  tiada sebarang perbezaan. Ruang serta cara susunan kad-kad tersebut yang mengelirukan mata kita.. Oleh itu, cubalah anda 
Fkir2kan & Selamat Berjuang ("-")v





Sunday, 13 May 2012

Teka, Teka & Teka (2)


Cuba lihat gambar di atas ini...warna biru @ warna oren yang lebih pnjg saiznya...



Cuba lihat gambar ini pula, warna oren @ warna biru yg lbih pnjg saiznya...


????????????????????????????????
??????????????????????????
??????????????????????
?????????????????
????????????
???????
???
?



Anda dah dapt jawapnnya?
Anda rasa jawapan anda tepat???
Apa, warna biru lg pnjag? ye ke biru lg pnjg? warna oren pun pnjg gak utk gmbr pertama...

mmmmm klu nak tau jawapannya...tgu la post sy yg seterusnya....hihihih
sebelum dapat sy post jwpn anda bolehlah...
Fkir2kan & Selamat Berjuang ("-")v

Teka, teka & Teka (1)

Gambar apakah ini??? Cuba anda sume teka...teka la teka teka la...hihihihi





Fkir2kan & Selamat Berjuang ("-")v

Saturday, 12 May 2012

Polygons Song

Mari belajar sambil nyanyi dan faham :)
video

Fkir2kan Dan Selamt Berjuang ("-")v

Integers video

Mari kita lihat sama2 :)
video

Fkir2kan dan Selamat Berjuang ("-")v

Area Formula Song

Mari belajar sambil menenangkn minda :)
video

Fkir2kan dan Selamat Berjuang ("-")v

Fraction Video

Come n See :)
video

Fkir2kan dan Selamat Berjuang ("-")v

Asal-usul Matematik

Anda mesti dah mula tertarik dengan ilmu Matematik kan???
Marilah sama2 kta lihat vdeo mengenai Sejarah Matematik tp vdeo ini dalam Bahasa Inggeris...
Selamat Menonton ("-")v

video


Setelah melihat video di atas cubalah anda
Fkir2kan dan Selamat Berjuang ("-")v

Mari Kita Dengar Lagu Maths versi Inggeris

let see n watch :))

video


Fkir2kan dan Selamat Beramal ("-")v

Nota Bab 9- Polygons (Poligon)


POLYGONS


                   


POLYGONS



A) Recognising Polygons


  • A polygon is a plane figure with three or more straight edges as its sides.

For example :-

(a)                       (b)
                 

(a) and (b) are polygons. 

(c)                        (d)
             

(c) and (d) are not polygons.



B) Names of Polygons


1. A polygon is named after the number of

    sides it contains. The following names

    are given to some common polygons.

   

2. In general, a polygon with n sides is called

    a n-gone.

    For example :-

    A polygon with 12 sides is called a 12-gon.

Worked Example 1

Name the following polygons.

(a)                            
             

(b)
     




C) Determining the Number of Sides, Vertices and Diagonals in a given Polygon


1. A vertex is the point where two straight

    lines meet.

2. A diagonal is a straight line joining two

    vertices which are not adjacent to each

    other.

    For example :-

     

    The quadrilateral KLMN contains

    (i) 4 sides (i.e. KL, LM, MN and KN )

    (ii) 40vertices (i.e. K, L, M and N )

    (iii) 2 diagonals ( i.e. KM and LN )

Worked Example 2


State the number of

(i) sides,       (ii) vertices,       (iii) diagonals

in each of the following polygons.

(a)                         (b)
               



3. The table below shows the number of

    sides, vertices and diagonals for some

    common polygons.

   


D) Sketching Polygons

To sketch a polygon,determine the number

of sides or vertices the polygon has first.

Worked Example 3

Sketch two different shapes to represent the

following polygons.

(a) Quadrilateral

(b) Hexagon

Solution:

(a)
   

(b)
     



SYMMETRY


A) Determining and Drawing the Line(s) of Symmetry of Shapes


1. An object is said to have a line of symmetry if it

   can be divided into identical halves when it is

   folded along that line.

For example :-

(a)                      
   

(b)
   

2. An object may have more than one line of

   symmetry.

    For example :-

    (a)                          
         

Worked example 4

Determine whether each of the following

object has a line of symmetry.

(a)                    (b)
                  

Solution:



Worked Example 5

Draw and state the number of line (s) of

symmetry in each of the following object.

(a)                       (b)
                

Solution:

(a)                      (b)
          

     1 line of             
2 lines of
    symmetry            symmetry

Worked Example 6

The figurs below are drawn on square grids.

Draw and state the number of lines of symmetry

in each figure.

(a)                             (b)
                 

Solution:

(a)
         

     2 lines of symmetry

(b)
     

     4 lines of symmmetry

Worked Example 7

The figure below are drawn on tessellation

of equilateral triangles. Draw and state the

number of lines of symmetry in each figure.

(a)                            (b)
                 

Solution:

(a)
      

       2 lines of symmetry

(b)
     

       1 line of symmetry


B) Completing a given Shape





(a)
     

(b)

     

Solution:

(a)
     

(b)
     



(a)                           (b)
              

Solution:

(a)                           (b)
                



C) Drawing Designs using the Concept of Symmetry





(a)                          (b)
           

Solution:

Below are two possinble designs.

(a)
     

(b)
      



(a)                            (b)
               

Solution:

(a)                            (b)
               

TRIANGLES




     


A) Recognising Different Types of Triangles and their Geometric Properties

   

               

         (ii)
               

         (iii)
               

(b) The types of angles

         



(a)                         (b)
             





(a)                        (c)
              

(b)       
     




B) Determining and Drawing Lines of Symmetry of given Triangles




           

   



(a)                       (c)
              

(b)
     

Solution:




C) Drawing Triangles





Solution:

Step 1

Skretch the triangle.

         

Step 2
Draw EF = 2 cm.

       

Step 3

Using a protractor, draw an angle of 50 at F.

       

Step 4

Using a ruler, mark the point G 1 from F.

       

Step 5

Join EG

       



Solution:

Step 1
Sketch the triangle.

     

Step 2

Draw JK = 3 CM.

   

Step 3

Using a protractor, draw an angle of 30 at J.

     

Step 4

Using a ruler, mark the point L 1.5 cm from K.

   

Step 5

Join KL.

   




     



     



     



   



   


D) Determining the Sum of Angles of a Triangle












E) Determining the Angles of an Equilateral Triangle






(a)                            (b)
         





             


F) Determining Wheter the two Base Angles of an Isosceles Triangle are Equal











G) Determining the Exterior and Interior Opposite Angles of a Triangle

   










H) Problem Solving involving Triangle
 










QUADRILATERALS






A) Recognising Different Types of Quarilaterals and their Geometric Properties




               



             



               



                   



             

B) Determining and Drawing Lines of Symmetry of given Quadrilaterals



           



          



          




C) Drawing Quadrilaterals





           



         



           



            



             












































D) Determining the Sum of Angles of a Quadrilateral







         


E) Determining whether the Opposite Angles of a Parallelogram are Equal











F) Problem Solving involving Quadrilateral





























                 





GLOSSARY

  1. POLYGON- poligon
  2. QUADRILATERAL- sisi empat
  3. VERTEX- bucu
  4. DIAGONAL- pepenjuru
  5. LINE OF SYMMETRY- garis simetri
  6. EQUALITERAL TRIANGLE- segi tiga sama sisi
  7. ISOSCELES TRIANGLE- segi tiga sama kaki
  8. SCALENE TRIANGLE- segi tiga tak sama kaki
  9. ACUTE ANGLE TRIANGLE- segi tiga bersudut tirus
  10. OBTUSE ANGLE TRIANGLE- segi tiga bersudut cakah
  11. RIGHT ANGLE TRIANGLE- segi tiga bersudut tegak
  12. EXTERIOR ANGLE- sudut perluaran
  13. SQUARE- segi empat sama
  14.  PARALLELOGRAM- paralelogram
  15. RHOMBUS- rombus
  16. PARALLEL- selari
  17. PERPENDICULAR- berserenjang
--------------------------------------------------------------
*** Selamat mengulangkaji topik terakhir dalam matapelajaran matematik tingkatan 1
Nota ini saya edit daripada http://www.scorea.com.my/eng/examhall/enotes/AF11419.html

"Senyum itu sedekah, belajar itu ibadah"

Renung2kan dan Selamat Berjuang ("-")v